poniedziałek, 20 lipca 2015

Zamieniona - Amanda Hocking

Tytuł: Zamieniona
Tytuł oryginalny: Switched
Seria itp.: Trylle I
Autor: Amanda Hocking
Tłumacz: Ewa Spirydowicz
Wydawnictwo: Amber
Stron: 304

,, Wiedziałam, że z własnej woli dali by mi wszystko,
 o co poproszę, i to bolało jeszcze bardziej."


Wendy nigdy nie miała w życiu lekko. Matka chciała ją zabić gdy była jeszcze mała, bo jak twierdziła była potworem. Po zamachu na życie córki, trafiła do psychiatryka. Kto wie może miała rację? A tata? On się powiesił. Dlaczego? Tego nie wiem. Na szczęście ktoś w tej rodzinie naprawdę ją kochał, Max - jej starszy brat. Praktycznie to właśnie on ją wychował. Zajął się nią również po odejściu rodziców. Pomagała mu w tym ciocia Maggie. Oni stali się jej prawdziwą rodziną. Nie przeszkadzało im to, że wywalano ją prawie z każdej szkoły, że była kapryśna i czasem nieznośna. Nic nie zmieniało tego jak bardzo się o nią troszczyli. Tym większy ból sprawiało dziewczynie odejście... Tak... miała od nich odejść, do miejsca którego nie ma na mapie, z chłopakiem którego właściwie nie znała i który mówił jej że jest tryllem...

,, Chciałam z nim pogadać, lecz byłam przerażona.
Przerażona, że kłamał,
przerażona, że mówił prawdę."

Książkę poleciła mi Sisley... choć to nic nowego bo ona na okrągło mi coś poleca ;) . Akurat w bibliotece była cała trylogia wiec wzięłam. Zapowiadała się ona dobrze, więc nie mogłam się doczekać kiedy ją w końcu przeczytam. Czekała troszkę na mnie na półeczce i wreszcie się doczekała, a ja tego nie żałuje.
Zacznijmy od tego co to właściwie są trylle... są to trole, ale nie takie obrzydliwe, oślizgłe potwory. Tylko cywilizowane istoty wyglądające tak samo jak człowiek, jednak można je rozpoznać. Ich włosy są niesforne, oczy w kolorze ziemi, skóra czasami przybiera odcień zielonkawy. No i jeszcze posiadają różne zdolności tj. telekineza, władza nad wiatrem, przemawianie w myślach.
Jeśli chodzi o główną bohaterkę to czasami nie da się z nią wytrzymać, prawie od pierwszych stron myśli tylko i wyłącznie o Finnie (o tym tajemniczym chłopaku). To jest nie do wytrzymania ,, Finn to, a Finn tamto... ". Jest też kapryśna i szybko się denerwuje. Zaś on jest chłopakiem w którym od razu mamy się zakochać i tak właściwie jest :) Wendy wydaje mi się płaska jak kartka w porównaniu do innych postaci (bynajmniej takie moje zdanie).

,, Wierzył we mnie bardziej niż ja sama,
 ale to chyba nic nowego."

Ten tom zachęca nas do czytania, wspaniałym, klimatycznym prologiem, a potem akcja zwalnia tępa i powoli wprowadza nas w świat trylli. Nużąca wydaje się perspektywa, w której główna bohaterka przez prawie pół książki przyzwyczaja się do nowego  miejsca i nowej roli. Jednak tak nie jest. Nie mam pojęcia jak autorka utrzymywała mnie w napięciu przez całą książkę, aż do momentu gdzie akcja się kumuluje. Postacie w samym Förening są genialnie wykreowane, każdy tam jest inny i na własny sposób wyjątkowy. Ciężko jest ich wszystkich zrozumieć.
Powiem jeszcze parę słów o wydaniu. Ogólnie cała seria ma tak śliczne okładki wyposażone w skrzydełka, że wzdycham nad nimi od miesiąca. Nawet nie chcę myśleć o tym że będę musiała je oddać do biblioteki ;(. Okładka zgadza się z fabułą, prawdopodobnie odbyła się specjalna sesja zdjęciowa, więc są oryginalne ;). Papier jest cieniutki i leciutko szorstki w dotyku. Litery są średniej wielkości, idealne do czytania.


,, Cały czas na mnie patrzył.
 To pewnie cholerny socjopata. 
Najgorsze, że uważałam, iż to urocze."

Podsumowując książka jest lekka i prosto napisana. Idealna by się przy niej zrelaksować. Właściwie jej największym minusem jest bohaterka, której już mam dość, a zostały mi jeszcze dwie części. Ale nie warto się tym zniechęcać, bo fabuła, postacie, klimat są naprawdę niezłe. Zachęcam do przeczytania jej, szczególnie w ten wakacyjny czas :).


Ocena: 7/10

DO NASTĘPNEGO :)

By Crystall


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przeczytałeś? Zostaw jakiś znak ;) Każdy wpis się liczy, a nas zachęca do dalszego pisania. Liczymy na Ciebie ;3